Sinds een aantal jaren bieden een paar opleidingsinstituten driedaagse cursussen aan waarin een logopedist zich in vijf dagen tijd kan verdiepen in kennis en vaardigheden op het gebied van therapie aan kinderen die stotteren.

De vraag rijst hoe gaat zo'n logopedist/therapeut zich noemen? Als een stottertherapeut of als een logopedist die zich middels nascholing heeft verdiept in stotteren? Hoe kan een arts of iemand die stottert of een ouder van een stotterend kind het onderscheid maken?

Van post-academische studie naar meerdaagse cursus

Vroeger volgde een logopediste na de logopedie-opleiding  een twee jaar durende post-academische opleiding in Rotterdam (tweede fase opleiding) tot stottertherapeut. Later kwam hiervoor de 'sprokkelroute' van de NVST in de plaats. Bij een studiebelasting van drie dagen per week duurde deze sprokkelroute twee jaar.

Stotteren wordt complex genoemd

Als informatie voor huisartsen beschrijft de Nederlandse Federatie Stotteren (NFS) het belang van vroegtijdige herkenning van stotteren op haar website o.a. als volgt:

Citaat:"We weten nog heel veel niet van stotteren, maar we weten wel steeds meer van dit complexe probleem. Ouders verdienen het om goed op weg geholpen te worden wanneer ze ongerust zijn over het onvloeiend spreken".

Ook de Nederlandse Vereniging van STottertherapeuten (NVST) noemt op haar website stotteren als complex.

Citaat:"De problematiek rond stotteren is echter soms zodanig complex dat extra kennis en vaardigheden nodig zijn om dit goed te kunnen begeleiden. De emotionele en sociale kanten van het stotteren vereisen een goede kennis van bijvoorbeeld psychologische en gedragstherapeutische principes".

Lees de volledige tekst van de NVST (Nederlandse Vereniging van STottertherapeuten) over het verschil tussen een logopedist en een stottertherapeut.

Studieduur ingekort tot drie dagen?

Daar waar de NFS en de NVST stotteren als complex duiden, worden door enkele senior-leden van de NVST reguliere logopedisten in vijf dagen bijgeschoold in het begeleiden van kinderen die stotteren. Bestaande uit: een driedaagse cursus voor Jonge stotterende kinderen.

Citaat van de opleidingsaanbieders:

"Deze basiscursus bestaat uit praktisch oefenen van het logopedisch onderzoek bij jonge stotterende kinderen, het verlagen van Demands (dag 1), het vergroten van Capacities (dag 2) en de toepassing daarvan in eigen casuïstiek (dag 3) volgens de RESTART DCM werkwijze".

Meer over deze cursus is te lezen via de aanbieder.

Onze vragen

Natuurlijk is het goed om bijscholing te geven ook al is dit slechts drie dagen. Echter er wordt niet over een vervolg gesproken, of dat deze meerdaagse cursussen een basis zijn voor een vervolgopleiding.

  • Wordt de tweejarige sprokkelroute nu vervangen door de driedaagse cursus?
  • Hoe uit zich dat in de kwalificatie?
  • Hoe weet je als cliënt het verschil tussen een logopedist met een driedaagse bijscholing in stotteren en een logopedist die zich via een bijscholing van meerdere jaren tot stottertherapeut heeft gekwalificeerd?

Ons advies: vraag de stottertherapeut naar de vooropleiding en vraag hierop door.